budak-budak zaman skang, kalau ikot hati rase nk lempang!

nmpknye title di atas tu ada berbaur-baur marah mgkin.tp actually this is what i felt when i saw a car accident this evening. to make it short and simple to understand, let me tell you..the car is drove by a 17-years-old-girl yang bru dapat lesen, i dont know for a month or few months before.


bdk perempuan y bwk kereta tu ialah kawan adik lelaki aku. ak dipahamkan die drive keta mak die bersama2 four others. sumenye y naek kereta tu sama-sama amek SPM tahun ni. FYI, SPM xhabes lg. konon2 nye mereka2 ni otw balik drpd makan. i dont know whether mak die tahu die bwk keta tu in the first place sbb at that particular time mak die keluar ke balok (somewhere in Kuantan jgk la tp jauh sket).


accident tu terjadi dekat selekoh tajam. time tu ari ujan. in fact, Kuantan ujan sepanjang hari ni. sbb budak ni pandai sangat kn bwk keta,  die bawak almost 70km/h dekat selekoh tajam tu. memandangkan hari ujan, mgkin sbb kereta tu pn kereta lama dan die pn xbiasa bwk kn.. kereta tu melayang. brek da xmakan da time tu. naseb baek ade pokok besar kt situ. kalau tak da lame da kereta tu dengan bdk2 tu skali da masuk longkang besar macam sungai kt situ. mak aku kate gaung. ( korg bygkn la gaung mcm longkang besar k? hehe. :P )


nk jadikan citer bdk2 tu sume takot, pastu tgglkn je keta tu kt situ n lari balik umah. da lame da pastu br die call mak die. kebetulan time tu ak satu family lalu kawasan kejadian and perasan keta mak die tu. tu yang ak tau citer neh. bdk pompuan tu ckp ngn adik laki aku tangan die retak. tangan die y retak tu plak tangan kanan. korg dpt bygkn tak die nk g exam ari isnin ni mcm mane? dpt bygkan x perasaan terkejut die bile eksiden tu? pastu nk exam plak isnin tu?


dlm hati aku ckp, padan mke. bdk ni dlu pernah bajet2 besar ngn aku. ak nk bg duit raya (duit mak aku la kn.. :p) die leh ckp ape.

"xnak la, macam dak kecik je dpt duit raya".

malah, datang raya xsalam aku pn. ni haa la bdk2 zaman skang. time adik aku call dak tu, adik aku wat loudspeaker. aku cakap ngn dak tu..

"kalau ko tu adik aku, da lame aku bg pelempang" 

pastu da reda2 da perasaan ni bru ak ckp balik,

"da2.. xyahh ingat2..duk ilek2 je, isnin nk exam"


aku sgt salute ngn mak bdk pompuan tu. die balik umah then die x marah ape pn. die diam je. bising pn tak. tp ak dapat rasakn dalam hati mak die tu mcmmane. mak aku slalu citer psl mak die, mcm mane mak die berkorban semata-mata nk anak2 die belajar. sebagai habuan belajar hari tu, mak die akan bawak die mkn kt secret recipe ke, pizza ke. korg tau, die pegi supper setiap malam. setiap malam die supper dkt starbucks. kt old town. sume tu semata2 sbb habuan belajar. habuan belajar, mak die belikn hp bru. belikan seluar levis. belikan itu ini just for her.


korg agak ape kerja mak die? ayah die? mak die just ckgu sekolah menengah biasa. ayah die pn keja biasa2 je. tp sbb anak2 die sumenye nk idup mewah, mak die trpksa keje keras. mengajar tuisyen sane sini. bwk la anak2 tu g blaja skali pastu belanja anak2 mewah2 sbb upah belaja. umah sume x terurus. sian dowh mak die.. n kali ni anak die wat rosakkn keta plak. naseb baek dak pompuan tu xde ape2. iskh2..


so sbb tu la aku rse cm nk lempang je bdk2 zaman skang. xkenal lgsung erti susah. aku bukan tipikal psl budak2 zaman sekarang. i do know yang diorg lebih proaktif, aktif bla bla bla. tp kdang2 aku dapat rasakn yang budak2 zaman skang terlalu dimanjakan. too pampered. xpayah tgk adik2 org laen. i can say to my own lil bro. malas nk citer byk tp for sure die xde la dpt mcm dak pompuan td tu sbb parents aku bknnye kaya cam donald trump. or lebih  best lg, adik aku akn dapat pelempang dr aku dlu b4 die dapat buat mcm tu.

ni la gmbr y sempat aku adik aku rakamkn :




end entry marah-marah.


hati kecil: semoga taufiq dan amir mudah jawab SPM. kakak doakn yang terbaek ok?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments:

Post a Comment